Alla inlägg under juli 2013

Av Ann-Marie - 28 juli 2013 11:23


Vouges Audrey 


Att utbilda en vårdhund kostar idag cirka 50 000 kronor, men först ska hunden lämplighetstestas, ca (3000 kronor) innan och om den ens får gå vidare. Svensk standard för vårdhundsteam ska också följas för att nå uppsatta mål. Som hundförare ska man naturligtvis ha vårdutbildning och pedagogik för att vara behörig. Nu är jag ju redan hundinstruktör, uppfödare, född i valplåda, samt har ägt en hel del olika raser och har väl med mig en stor erfarenhet av hundar, jag är ju också undersköterska.
Man kan väl säga att jag utbildar och fostrar mina egna vårdhundar på ett mycket naturligt sätt.
Cavalier King Charles spaniel tror jag inte behöver dyra utbildningar för att tillgodose vårdtagarens behov. De har en naturlig fallenhet och ett underbart temperament som gör dem till utmärkta vårdhundar. Idag hade jag med mig min egen ”vårdhund”, Vouges Audrey till det demensboende jag arbetar på, och jag kan säga att det var mäkta populärt. Audrey kröp upp till alla boendes sida för att de skulle få klappa henne och känna hennes mjuka underbara lena päls, hon förstår att de behöver beröring och kärlek. De som satt i rullstol och inte nådde ner till henne, dem sträckte hon upp sig till och la sina tassar mot deras knän så de också fick känna hennes tillgivenhet. Några boenden blev så glada att tårarna rann nerför deras kinder, och när de smekte Audrey så brast de ut i stora leenden.
Jag kan säga att det värmer mitt hjärta.
 Att det fanns konstiga lyftar, rullstolar och rullatorer det bekom inte Audrey som är lugnet själv, bara alla gamla fick sin del av henne. Några damer fick gå med henne i koppel, något som de kände igen sen de själva hade hund och då var det inga problem med minnet. Alla demenssjuka individer har klara stunder som är betydelsefulla att väcka och ta vara på, därför är det viktigt att bemöta med ett öppet sinne för att inte kränka någon. Vad en liten hund då kan göra stor nytta med sitt glada vänliga och tillgivna temperament.  Audrey fick alla boenden att skratta och le denna underbara sommarkväll. Som belöning fick hon god och smaskig ost av personalen som hon naturligtvis uppskattade.
Många av mina cavalier har varit med på vårdboenden både som valpar och vuxna, och det är fantastiskt att se dem arbeta för att tillgodose brukarnas behov av värme, kärlek och beröring. Det är också taktil stimulering.
Ann-Marie och Vouges Audrey

Av Ann-Marie - 11 juli 2013 22:42

Idag har Lena och jag varit hos Anneli Ek på Corbona´s kennel ,för att titta på Harrys valpar, live! Jag blev glatt mottagen av dem när de med sin mamma kom hoppande mot oss, så glada , nyfikna och kelsjuka. Två pojkar o två flickor och kullen var superjämn. Det var en fröjd för ögat att se, jag blev faktiskt lite stolt.
Naturligtvis blev det mycket hundprat och jättegott fika. Vi fick också möta Harleys pappa, Corbona´s Unbelievable "Keso", och alla andra goa hundar som bor där. Vi tog en titt på fina bilen en röd smäcker Impala, med cabrolet, gissa om den V8:an  hade gott ljud i motorn, jag fick ståpäls!!! Tack Anneli för en jättetrevlig dag.
Här kommer några färska bilder på Harry och Sillas valpar, och som vanligt är det lika svårt att ta bilder på små spralliga valpar.

 

 

    

Jaha, åh där sprang alla åt fel håll!!!  

Av Ann-Marie - 7 juli 2013 09:36


 Foto: Nina Lindström



Rabymar Magic Wizard "Harry"s första valpar är nu födda på Corbona´s kennel hos Anneli Ek som också tagit bilderna på de små. Tiken är den fina Corbona´s Racelle. Det blev 2 rubyhanar och 2 rubytikar.

 

         

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Killarna

   

    

       

Tjejerna

Tjejerna

  

 

   

   

 

         

Valpar

  

  


Ovido - Quiz & Flashcards