Alla inlägg under september 2009

Av Ann-Marie - 30 september 2009 09:56



Nu är det slut på den fina hösten. Imorse fick man skrapa rutan på bilen och det var frost över hela gräsmattan. Det kom stormvindar i natt med regn som blåste ner alla gula löv, usch! Nu är det krattan som gäller, svårast är att städa efter hundarna när det är löv och skräp överallt. Det är svårt att se alla små hundpluttar!

Idag är det pluggardag, ska sammanfatta alla egna arbeten och grupparbeten. Har gjort presentationer i Power point, det är ett bra sätt att redovisa sina arbeten. Lite roligare att titta på som publik också, man kommer ihåg lite bättre, är det sen lite bilder med så är saken biff.

Eftermiddagen ska jag ägna åt hundarna, vi ska promenera, träna och ha pälsvård och massage, blir som värsta spae´t, men det är de värda, mina små älsklingar! Har ju skaffat lite nytt i flocken som man måste måna lite extra om.


Av Ann-Marie - 26 september 2009 16:45


   

Jag hade bestämt mig för att gå upp 05.45, men vaknade av mig själ 06.15, omtumlad av att inte larmet hade gått igång, jag hade helt enkelt glömt att ställa klockan !

En halvtimma på morgonen är mycket, det blev att springa runt för att göra sig iordning.

Hämtar Jessica och sen är det full sula på plattan till Lindesberg. Det nyinköpta tältet fick vi inte upp, det blåste stormstyrka. Håret var ganska onödigt att kamma den här morgonen, det blåste åt alla håll.

Bella och Fendi var i sitt esse, det pep och gnisslade och busade, de var väl lite oroliga, men det fanns de hundar som lät tio resor värre.

Sara Nordin, som är cavalieruppfödare och domare dömde cavaliererna, hon körde med öppen kritik, det var roligt  att lyssna på.

Först ut var Jessica med Bella, det var glatt och roligt att få visa sig. Sara var väldigt gullig med hundarna tog det lugnt och försiktigt. Bella fick en fantastisk fin kritik, och vi var så nöjda.

Fendi var lite hoppig och skuttig, men till slut visade hon sin kapacitet, domaren var nöjd med vad hon såg, hon gav oss en 1:a med HP och sedan blev det BIR, bäst i ras.

Tyvärr så var vi tvungna att åka hem, så Fendi kunde inte fortsätta vidare till gruppfinalen, men vi var belåtna med dagen ändå.

Av Ann-Marie - 24 september 2009 21:03

   Har pluggat på förmiddagen, skriver ett eget arbete om vård efter behov och på lika villkor vid livets slut. Ett intressant ämne men också skrämmande att inte alla får samma palliativa vård i vårt avlånga land.


Var sen till skolan och fördelade ett grupparbete om dysfagi, som innebär olika grader av svälgningssvårigheter, som man kan få av vissa sjukdomar när nerver och muskler inte fungerar som de ska.

Lunchen tillbringade jag med mina tjejer, vi åt grillad kyckling och potatissallad och fika med kaffebröd, det var så gott. Vi tog en promenad med hundarna i det fina vädret.

Pluggade sen vidare med mina uppgifter, forskade lite om ett nytt arbete som ska handla om olika hjälpmedel. Jag ska nog skriva och redovisa om signalhundar och hundar som varnar vid olika sorters sjukdomar, det kan vara exempelvis, diabetes, då markerar hunden att det är dags att ta insulin, det verkar intressant.

Snart är det en officiell utställning i Lindesberg så jag badade Bella på kvällskvisten, hon var så duktig både i badkaret och med fönen, hon tyckte det var skönt. Sara Nordin ska döma cavaliererna, det ska bli spännande att se hur det går. Fendi ska också med plus att Anette har med sig, Chakinoz Essence of Estelle ”Maya”.

Har haft ont i ryggen i flera dagar och ätit Alvedon så nu är jag så himla trött ska lägga mig och läsa Cavalierbladet som god natt litteratur.


Av Ann-Marie - 21 september 2009 10:35

  



Nu har jag anmält mig till en utbildning i taktil massage som jag kommer att gå parallellt med undersköterskeutbildningen.

Om metoden

Taktipro - en klass för sig!


Taktipro är en mild massage, mjuk omslutande beröring med varsamma styrkningar som aktiverar beröringsreceptorerna. Anpassat efter varje individ ges Taktipro med respekt, omtanke och lyhördhet.

Genom Taktiprorörelserna stimuleras smärtlindring och det parasympatiska nervsystemet – motpolen till adrenalinpåslag och stress. Metoden påverkar både givare och mottagare. Att bli sedd och bekräftad är ofta nyckeln till bättre samarbete mellan individer och i personalgrupper.

Taktipro ges efter en bestämd struktur som är utvecklad efter hudens dermatom, efter de langerska linjerna och de taktila receptorernas lokalisation och täthet. Metoden innebär också närvaro och koncentration, att med lyhört bemötande se till hela människan.

Effekter: Vi ser ofta effekter som ökat samspel, lugn, avslappning, bättre sömn, förbättrad mag- och tarmfunktion, sänkt blodtryck, ökad självkänsla, mindre stress och lindring av smärta.

Vad händer i kroppen: Oxytocin är ett hormon och en signalsubstans i hjärnan. Det finns hos kvinnor, män och djur. Det sänker blodtrycket, minskar halten av stresshormoner, underlättar läkande och återhämtning.

Vet ni att oxytocin omfördelar värmen i kroppen hos exempelvis hundar, så att diande valpar kan hållas varma.

Av Ann-Marie - 20 september 2009 20:27

  

Vaknar som vanligt tidigt på morgonen närmare bestämt klockan 07.00, förbaskat, när man äntligen får sova!

Hundarna blir ju överlyckliga att någon kommer upp så tidigt, då får de frukost och kommer ut i tid.

Vi tog oss en förmiddagspromenad i det vackra vädret, gick och strosade i skogen och hörde fåglarna kvittra, det var så underbart. Hundarna njöt lika mycket som jag. Allt var så lugnt och stilla. Audrey som är dräktig fick sig också en liten runda, det går sakta för hon är så himla rund om magen, men det får ta den tid det tar.

Jessica kom på eftermiddagen, vi tränade utställning med Fendi och Bella, måste ju ligga i lite nu för nästa helg ska de ställas ut. De är två riktiga busfrön, spexade mest runt och fjantade sig. Men till slut fick vi till det riktigt bra, Bella har aldrig ställts förut så nu får vi se hur det går, hon var i alla fall riktigt duktig. Fendi är en riktig klippa på att stå fint och rör sig som en gudinna, det är bara att hoppas på att hon gör det på lördag också.

Efter träning och promenad blev det fika och snack med brorsan som kom på besök.

Av Ann-Marie - 19 september 2009 08:54

  

I en ringa ålder av 49 år står jag mitt i livet, med allt vad det innebär. Nästan all min tid består av att plugga, resten av tiden måste finnas till hundarna. Det ska promeneras, leka, träna lydnad och utställning, kammas och vårdas, unghundarna ska socialtränas på olika platser och i olika miljöer. Nu har jag inga småbarn längre så det behöver jag inte tänka på, men där kommer mamma in i bilden, för nu är det hon som behöver hjälp på ålderdomens höst. Då lilla mor alltid har ställt upp och hjälpt mig i alla lägen, så känner jag ju att jag vill göra detsamma för henne, men det är svårt att hinna med. När jag står där och allt ska göras samtidigt, så ringer mamma och vill ut på stan för att shoppa. – Ähum… jag hinner inte! Det hade varit bra om vi planerat för en dag tillsammans.

Mamma tar rollatorn och bussen in till stan och hon klarar sig faktiskt själv, men hade ju känt sig tryggare med mig vid sin sida. Samvetet gnager i mig. 

Då jag nu ska ha valpar och det är fullt upp, säger mamma som vanligt,  –Jag kommer och hjälper dig, alltid gör jag någon nytta! Åhh, lilla mamma, du smular sönder mitt samvete, vet du hur mycket jag älskar dig!!!

Av Ann-Marie - 18 september 2009 09:18

Överallt är folk sjuka, hemma har hela familjen gått och hostat och snorat med feber och halsont. Att göra sig besvär till vårdcentralen är inte att tänka på, man kommer inte ens fram på telefon. Mormors gamla huskurer kommer då väl till pass, tänk att det fortfarande håller måttet. Var till apoteket och inhandlade handsprit, det är bra att ha som vapen mot baciller.

Även statens apotek har kurer för det influensa smittade svenska folket,  i form av Whiskey och annat alkoholhaltigt gurgelvatten.

I skolan sitter det lappar på toadörrarna där det står att man ska tvätta händerna efter sitt toabesök, vilken fantastisk upplysning som att man inte fatta det ändå, men det är inte alla som gör tyvärr. Vet ni var de flesta bakterierna sitter inne på toaletten? Jo, på spolknappen på toan?  Inte helt onödigt vetande!

I förebyggande syfte har jag proppat i mig C-vitamin, Echinagard och Echinacea, än så länge håller kroppen ut för:

JAG VILL INTE BLI SJUK! snart kommer det valpar här i huset, då måste man vara på alerten.

För er som redan ligger nedbäddade i soffan, här kommer ett tips:

Mormors gamla recept på hostdämpande och slemlösande:

1 kopp varm mjölk

1 tsk Honung

1 tsk smör

½ tsk malen Ingefära


Krya på er !

  


Av Ann-Marie - 17 september 2009 15:30

  

För några veckor sedan flyttade Jessica till stan. Nu har hon bott in sig och fått upp möbler, tavlor och har fått så fint. Så helt plötsligt känner hon att det saknas något. Är man född i valplådan så kan man inte leva utan hund.

Nu hämtar jag Frida! sa Jessica. Du milde tid, det blir inga hundar kvar i Ökna, jämrar sig mor. Jessica börjar med Frida, som får lära sig att bli en ”City Chick”, det är så spännande för hon möter nya hundar och människor varje dag, hon hinner inte ens muttra föränn det kommer nya fyrbenta och tvåbenta varelser. Robinoch Kellie står sen på tur, det gäller att de alla blir trygga i sin nya miljö och att bo i lägenhet. Det finns fina promenadvägar inne i stan, faktiskt bättre än ute på landet, nu kan de spatsera i lummiga parker längs vår fina Svartå, som ringlar sig genom hela Örebro stad. Att ha hund i stan är inte alls så tokigt, det händer ju en massa roliga saker!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Killarna

   

    

       

Tjejerna

Tjejerna

  

 

   

   

 

         

Valpar

  

  


Ovido - Quiz & Flashcards